Att flyga med barn

Som jag tidigare nämnde, åkte vi kvällen innan till flygfältet och checkade in vårt bagage. Eftersom vårt flyg skulle starta så tidigt, hade vi möjlighet till det, vilket jag är glad över. Vi hade ju tre kappsäckar + väskan med Brio Go, så det hade nog varit en viss utmaning att fixa allt detta 05-tiden på morgonen.

Vi utnyttjade disken för Special passengers, vilket funkade bra, ingen kö och vi fick vagnen incheckad på samma gång (på Fuerteventura måste vi föra vagnen till andra ändan av flygfältet). Även säkerhetskontrollen var för specialpassagerare, så även här utnyttjade vi detta. På Helsingfors-Vanda finns bra kärror på båda sidorna om säkerhetskontrollen, den gillade Bouncy att sitta i. Tidigare kunde barn sitta i kärrorna för handbagage, men inte nu mer, de har tydligen förnyat dem? På Fuerteventura däremot fanns det ingenstans vart man hade kunnat placera flickan, så jag bar henne i Manducan fram till säkerhetskontrollen, sen orkade inte mina axlar mer och vi turades om att bära henne. Överhuvudtaget gick allt mycket smidigare här, var en massa frustrerande köande och annat sählände på hemvägen.

Eftersom vi vaknade så tidigt, gav vi bara mjölk åt flickan här hemma och lite gröt på flygfältet. Hade med oss av Onni-gröt, som man får i tetraförpackningar och smakar gott utan att värmas, jättepraktiskt. Gröten smakade inte riktigt ännu på flygfältet, så hon åt lite mer gröt på flyget. Innan vi landade bad vi flygvärdinnan värma en burk mat i vattenbad, annars åt hon väl nån fruktmellanmål (sådan där påse man klämmer ut purén ut), minns inte så exakt.

På sig hade hon en långärmad blus, leggins och på det en onepiece, som vi kunde ta av sen när det blev varmt i flyget. Det funkade ganska bra.

Vi hade ju betalat för platserna längst fram, vilket jag är mycket tacksam för. På ditvägen frågades det inte ens om vi skulle vilja ha koppan, som man kan sätta fast i väggen, och den hade dessutom satt lite tokigt framför mig och en kvinna som satt bredvid mig. Flyget tillbaka var ett nyare flyg och då hade vi haft möjlighet att testa koppan (som denna gång hade varit framför oss två), trots att Bouncy antagligen redan är helt för lång & tung för den, men det blev sedan aldrig av. Bouncy brukar ju somna själv med att böka i sängen först och eftersom man inte fick sitta i koppan sådär annars bara, så hade det knappast blivit något. På båda vägarna somnade hon i Pandans famn, på ditvägen 45min, på tillbakavägen 30min. Flyget tog ca. 6h. Jippii.

Det dumma med platserna på första raden är att man inte får ha sitt handbagage framför sig när flyget lyfter/landar, så det var lite säätämistä med att packa alla grejer vi behövde i en kasse, så att vi inte behövde ta ner våra reppun. Men under flyget uppskattade jag utrymmet. Bouncy hade plats att stå och touhu och eftersom det satt en okänd människa vid gången, behövde man inte be personen stiga upp varje gång man själv skulle upp. Och det som säkert räddade vårt flyg med trött barn var att vessakön gick just vid våra platser, så det fanns nästan hela tiden någon som underhöll Bouncy. Även personalen hade direkt syn till henne och jestas så det fjantades därifrån. Bara bra.

Väl framme var det ännu nästan 2h bussresa och som tur somnade flickan i min famn och sov sedan nästan hela bussresan. Lite antiklimax var nog att vi var de enda som inte fick vårt rum direkt och vi var dessutom den enda barnfamiljen i sällskapet. De bad oss bara gå ut och gå lite, vilket ju var just det vi ville efter en låååång resa, klädda i våra varma kläder med hungrig bebis med blöt blöja. Hjälpte inte annat än att packa upp vagnen, lämna resten av bagaget där, byt Bouncys blöja i receptionens toalett och gå till närmaste café på en iskall cokis & toast.

Är det nåt annat ni ännu undrar över gällande flyget osv? Kan tillägga det till texten senare.

18.02.2014 kl. 00:09

Resmage

VARNING: Detta inlägg handlar om bajs. Inte gullig bebisbajs, utan vuxenbajs. Eller bristen på det. Bara så ni vet.

Finns det någon annan som också lider av resmage? Vad är egentligen juttun med det?

Direkt då jag lämnar Finland - om så bara till Stockholm eller Tallinn - så slutar min mage fungera normalt. Nu gick jag i två veckor och såg typ gravid ut med min uppsvullna mage, vilket är jättenajs i ett resmål där man förväntas visa upp sig i bikini*. Ändå åt vi inte sååå annorlunda grejer än hemma. Och direkt när vi kommit hem - typ samma kväll - började magen fungera normalt. Mysterium.

*Vitsi så skönt att inte bry sig så mycket nuförtiden om hur det ser ut.

16.02.2014 kl. 20:31

Dålig planering

Att resa med en ettåring kräver en hel del planering. Jag misstänker att jag var så insatt inför själva flyget och vad vi behöver dit att jag hade totalt hjärnsläpp när jag packade annars:

• Glömde hårtorken. Eller tänkte att det finns ju säkert där. I apartementos. Hah. Nå, hade jag ju sist och slutligen inte behövt den ändå, eftersom jag hade havsvatten som styling.
  • Tvål åt Bouncy. Tvättar ju aldrig med tvål här hemma, högst med Humektan-salva, men hon har ju många små praktiska Babybath/-showerburkar som inte hade tagit mycket plats.
  • In-the-pocket-babyn, en slags praktisk påse man får monterad på vanlig stol så man får en matstol åt babyn. I somras var Bouncy för liten och ostadig för den, så vi tänkte att på resan behöver vi den nog. Och visst hade vi behövt den, men den gjorde inte så mycket nytta på tambursbänken här hemma. Det fanns ingen matstol att låna till hotellrummet (trots att restaurangen lär ha haft av dem) och få restauranger hade matstol. Så istället använde vi BrioGo som matstol och den såg sååå snuskig ut efter två veckor av matraivare. Det var inte det enklaste att montera loss tyget, fick googla och skruva...
  • Tog med en tub med pyttelite Sibicort, "just in case". När Bouncy sedan fick paha utslag över hela magen och ryggen - troligen av klorvattnet - räckte ju inte den lilla tuben till något. Gick till apoteket med den slutklämda Sibicorten och bad om något motsvarande och efter mycket konsulterande fick jag en suspekt tub salva, som jag fick sätta endast en gång om dagen. Hjälpte nog direkt, men vad det var, har jag ingen aning om:

• Glömde ta med Bepanthen. Min hud var de första dagarna i så dåligt skick pga utslag och torrhet, så ansiktet bara sög in allt jag kletade på. Bad i apoteket om Bepanthen för läpparna och fick Bepanthol Crema, som är en slags emulsionscreme, som ju sugs in direkt och inte ens sett närheten av salvan. Detta har hänt mig förr utomlands (Ungern kanske?), att jag inte lärt mig: Ta alltid med Bepanthen salva! Solen och havet gjorde dock sitt och efter tre dagar var huden återställd.
  • Packade pyttesmå shampoo-/balsamflaskor, sådana där från Dermoshop. Men de tog ju slut efter 1,5 vecka, så jag måste köpa nya, stora flaskor som jag sedan släpade tillbaka hem. Hade väl på nåt sätt planerat behovet för en vecka, vem vet.
  • Salva för blöjexem glömde jag ju också att ta med, trots att vi har ett par tuber här hemma. Det behövdes ju förstås, så även här införskaffades en Bepantholtub mot detta, denna gång lite tjockare än Crema-versionen.
11.02.2014 kl. 15:11

Temppuja

Saker Bouncy lärt sig under resan:

• Dricka själv ur pipmuggen
  • Säga något som liknar "¡Hola!"
  • Sätta handen för munnen sådär förvånat, speciellt om hon pruttar eller nån annan rapar (vissa spanjorer trodde hon skickade slängkyssar, så det blev till slut en kombination av det)
  • Lärt sig gå med vagnen + stå mycket stadigare. Väl hemma dög plötsligt Lära gå-vagnen. Det var även stor skillnad på hur stadigt hon stod på flyget hem vs ditvägen.

09.02.2014 kl. 22:24

Jandía

Ska väl börja lite med resebloggen. Berättar lite först om resemålet, dvs Jandía, som ligger i södra Fuerteventura. De flesta åker ju oftast till Corralejo, som ligger i norr, och efter att ha varit i båda resemålen (i Corralejo senast dock för 13 år sedan) vill jag nog rekommendera Jandia varmt. Fuereventura är en blåsig ö, populär bland surfare, men Jandia lär vara mindre blåsig (och även soligare, true story!) än norra delen av ön. Gjorde även en roadtrip till Corralejo, vilket förstärkte mina minnesbilder.

Det är ett populärt resemål bland tyska pensionärer, vilket betyder att det är ett ganska lugnt ställe och man hör knappt någon finska. Visserligen klarar man sig bättre med tyska än med engelska på restaurangerna och i butikerna, men det störde ju inte mig, som gärna tränade upp tyskan igen.

Det sköna är att man får gå helt i fred, ingen försöker locka in en på restaurang osv, och det uppskattar speciellt jag mycket. Det finns en gata med butiker och restauranger, som man går av och an typ dagligen, men så kan man även promenera längs strandboulevarden, som för en till Morro Jable, en fiskarby, som kanske är lite mindre turistig. Där finns även bra fiskrestauranger helt bredvid havet.

Det är överhuvudtaget ett ganska rent ställe, kanske beroende av de tyska turisterna(?), stranden lär putsas varje dag och havet såg mycket klart och rent ut. Stranden ja: längs vattenkanten kan man gå fast hur långt, vilket vi gjorde när vi senast var där med Pandan, men inte blev av nu, och det fina är att det inte är just någon rusning där. Solen går ner kl.18 bakom havet, så det är ganska magiskt att vittna, antingen från en bänk på strandbulevarden, eller från balkongen, om man som vi har havsutsikt.

Havet var även varmare än vattnet i bassängen, och vågorna var inte helt för stora, trots blåsten.

iPad-bloggar, så bilderna kommer lite tokigt (EDIT: Det sket sig, så bilderna kommer i efterhand):

Den magiska solnedgången

Fyrverkerier var tredje kväll (Bouncy sov nöjd genom oljudet), helt kreisi.

Morro Jable

Strandboulevarden

Jag i min 10€ strandklänning, som såldes vid typ varje Bazaar. Helt sjukt skön och praktisk.

Den kännetecknande fyren.

Playa - Beach - Strand

Ännu en magisk solnedgång - med segelbåt!

09.02.2014 kl. 15:10

¡HOLA!

Hela tre dagar har vi redan varit hemma och inte ett pip har jag sagt här på bloggen*, sorry!

Vi har bara packat upp väskor, tvättat kläder, sökt Martti från mina föräldrar, träffat musiklekkompisarna och i allmänhet försökt vänja oss vid livet i vinterlandet Finland igen. Jag saknar speciellt möjligheten att ta sig ett dopp i havet i solnedgången eller den fantastiska effekten havsvattnet hade på mitt hår (saltvattenspray är inte alls samma grej!). Gjorde inget att jag glömde hårtorken hemma, behövdes aldrig.

Största chocken kom väl häromdagen när jag igen upptäckte att ingen bilist här stannar för oss vid skyddsvägen eller att knappt någon svarar på Bouncys glada Hej!-rop** i t.ex. butiken. Jag menar inte att man måste göra som kassadamen i hotellets grannbutik, som avbröt sitt jobb, lämnade kassan (med kunder i kö) för att springa fram till Bouncy och knipa henne om kinderna och säga: "Hola guapa! Que bonita!", men lite reaktion, tack.

Återkommer med närmare reserapport med bättre tid, ska studera appen Picshop lite närmare, så kanske jag lyckas med bloggande från iPaden. Men säger bara att trots att själva flygandet/resandet kanske inte var värst avkopplande, gick det bra och hela resan i sig gjorde så bra åt oss alla tre. Speciellt Pandan och jag var nog ganska trötta när vi åkte dit. Hoppas denhär solenergin håller i sig ens en liten tid.

Erkännas bör, att vi igårkväll surfade resor för nästa vinter (kanske vårvinter), Lanzarote vore kul att besöka pånytt (var där senast 1989)... Hoppas bara vi har råd!

*Försökte nog med iPaden, men när jag var nästan klar med inlägget, crashade hela systemet och jag blev sur.

**Ibland klämmer hon fram med något som liknar ¡Hola! också...

05.02.2014 kl. 19:53

Check-in avklarad

Vi beslöt oss för att föra bagaget till flygfältet och göra check-in redan ikväll, eftersom vårt flyg far så tidigt imorgon. Och tanken att rouda tre kappsäckar + Brio-kappsäcken, två reppun + baby mitt i natten kändes inte nu värst lockande. Så nu är det bara att gå direkt till Security checken och hoppas på möjligast lite kö.

Utnyttjade förresten disken för Special Passengers, som tipsades om i denna blogg. Ingen kö och himla praktiskt. Det lär finnas även en egen Security check för "specialpassagerare", som vi tänkte testa imorgon. Allt ut av barnfamiljsförmåner bara!

Så nu misstänker jag att det blir lite bloggtystnad några veckor, eftersom det inte lär finnas gratis internet på hotellet (ganska skönt egentligen). Men om det nu av nån underlig anledning finns, kanske jag hellre uppdaterar på vår forne reseblogg, minns ni den?

En Bouncybild åt fel håll, I don't know why...

18.01.2014 kl. 20:42

Bästa resetipsen?

Idag fick vi mail från Finnair om att vår resa närmar sig och att vi nu kan boka sittplatser i flyget. Check! Betalade nog lite väl mycket för det, men nu har vi i alla fall platserna framme i flyget, för de trånga platserna på Finnairs charterflyg är fortfarande i såpass färskt minne. Så hur man skulle få långa ben + baby att rymmas där är mig ett mysterium.

Så nu efterlyser jag om era bästa tips när man reser med en nyss fyllda ettåring. Målet är alltså Kanarieöarna, dvs Espain (med tanke på mat och sånt i butikerna - kan man köpa nåt eller ska man rouda med sig allt?) och vi stannar där två veckor. Flyget far kl. 07 på morgonen, så planen är att checka in bagaget dagen innan.

UV-dräkt har vi fått låna, vi fick en UV-lippis med såna där läppän, som hon kan ha när hon simmar och så får vi låna reseväska till Brio Go av snälla Anna. Annars något extra vi borde tänka på? Hur lönar det sig att packa?

20.12.2013 kl. 12:57

Bokönskemål

Det jag kanske mest ser fram emot med vår resa är (förutom värmen och solen) de där stunderna på balkongen (för jag har förstått att när man reser med baby så spenderar man ganska mycket tid på hotellrummet/balkongen) då jag tänker läsa, läsa och läsa. Inga sociala medier, ingen tv, inga hushållssysslor, bara mina böcker. Ja, och min man förstås, men han spelar säkert något spel på iPad under tiden, om jag känner honom rätt.

Therefore, en lista på de böcker jag MÅSTE skaffa innan resan (samtidigt ett tips till alla nära och kära med närmande jul och födelsedag, kröhöm...):

Jonas Gardell: Torka aldrig tårar utan handskar. Del 3, Döden

Kjell Westö: Hägring 38

Kaj Korkea-aho: Gräset är mörkare på andra sidan

Mathias Rosenlund: Kopparbergsvägen 20

Philip Teir: Vinterkriget

Bouncy bad mig tillägga ett bokönskemål åt henne också:

Den silvriga Barnkammarboken

Alla ovannämnda länkar är till Adlibris.

21.11.2013 kl. 13:31

BrioGo-reseväska & UV-dräkt

Vår solsemester närmar sig (63 dagar enligt Big Day-appen) och jag kommer att återkomma närmare resan med att be er ge era bästa resetips med en ettåring.

Men saker vi borde införskaffa ännu: Reseväska för Brio Go* och UV-dräkt i storlek 86 ungefär. Ingen som råkar sitta på såna och vill bli av med dem (låna eller sälja)? Och innan nån säger Tori eller Huuto så kan jag säga att vi försöker kolla där efter väskan med jämna mellanrum.**

Bild: Babystyle

*Behöver man ens en reseväska för vagnen? Jag tycker den verkar praktisk, speciellt om man kan gömma barnmat för två veckor in i den, som jag läste någon tipsa för någon tid sedan.

**Fast jag är helt amatör ännu med dessa två sidor. Har liksom inte alls tid/tålamod att sitta och surfa där. Samma sak med Nella&Nuttu, som alla höjer upp i skyarna, jag hittar inget där och får bara ångest av trängseln. Vad är det för fel på mig?

17.11.2013 kl. 11:09

Fd Stadin flicka, nuförtiden DJ Esbobo.
Tvåspråkig, sångglad, språkintresserad musikdiggare som bor i Esbo med man (Pandan) och barn (Bouncy).
Försöker lära sig spela ukulele och har en svaghet för Eurovisioner.

Arbetssökande, goda tips tages gärna emot!

catten.ratata(a)gmail.com

Gilla Catten på Facebook

Martti (2010-2014), som under fyra år var en kär familjemedlem.