Jag sprang!

22.08.2014 kl. 22:01

First and foremost: Gå in på dethär inlägget och tipsa mig om din/dina bästa jogginglåt/ar! Vad får just dig att springa de där extra stegen och ger dig lite lite mer spurt?

Det har ju varit ganska kräppigt väder de senaste kvällarna, så springandet har fått ersättas av konditionscykling. Igår gick jag omkring med en enorm lågtryckströtthet hela dagen, men när vi på kvällen kom hem från dagens aktiviteter, tänkte jag att jag ändå kunde ta en kort länk, eftersom vädret var bra och jag visste att Pandans kommande natturer inte skulle tillåta det på några dagar.

Och tur att jag gjorde det! Luften var frisk och knaprig, sådär lite höstig (som jag gillar) och trots att jag planerat springa en kort länk i intervaller, så sprang jag nästan hela vägen! Eller sprang och sprang, lunkade i mommofart, men måste vara extra varsam med min rygg, när den kändes lite öm. Men ändå! Ett pyttelitet steg för kanske nån annan, men ett stort framsteg för mig! Babysteps, sidu.

Det för mig till min följande fråga: Hurdana länkar brukar du springa? Hur många kilometer/snabbt/långsamt/intervaller? Berätta! För jag vet inte alls vad som är "normalt" (för andra än HC-löparna Fua och Lisa...).

Den skarpsynte märker att jag återförenats med min gamla iPhone4, eftersom min femma åkte till USA för att repareras för ett typfel, som lär repareras gratis. Men faaaan, så jag saknar den! Påminns starkt om varför jag ville ha en ny telefon, allt är så lååååångsamt och kökkö. Men är ändå nöjd att jag hade kvar min gamla telefon. Men det skulle dethär inlägget inte alls handla om. Heippa.

Kommentarer (5)
Spamfilter
Skriv siffran 8 med bokstäver:
:) jag har nog blivit en liten slappis jag på senaste tiden, men jag har förstått att en veckomängd på 15-20km är ganska standard för en genomsnitts motionär. dvs 3-4ggr i veckan 4-6km. Sen lönar det sig att variera fart eftersom kroppen vänjer sig jätte fort vid ett visst tempo och lär sig springa väldigt energisnålt. så spring ibland betydligt fortare än "bekvämt" och ta gåpauser imellan (typ spring 2-4 min, gå 1-2min rep.). då "väcker" du kroppen, blir starkare, snabbare och bränner mera energi. Klart att det är helt tillåtet att springa alla lenkkin i samma tempo också, det är ju bra för både huvudet och blodomloppet oberoende, men på ett par månader slutar kroppen tycka att det är ansträngande mera, och då går energiförbrukningen ner.
fua23.08.14 kl. 08:57
Intressant info, tack!
24.08.14 22:09
Det beror ju helt på vad man är ute efter med sitt springande. Jag t.ex. har absolut inga andra ambitioner än att röra på mg lite. Ingen tanke på att bli snabbare, orka springa längre eller sånt. Frisk luft o värma upp mig för några muskelövningar efteråt är vad jag gör. Ett par rundor på typ 5-7 km i veckan är det jag önskar. Men allt beror ju som sagt på vad man är ute efter... Tycker själv inte det e så roligt eller givande att springa att jag vill offra mer tid på det liksom. Men det är ett behändigt sätt att lite röra på sig.
Micko23.08.14 kl. 09:33
Jep, inga desto större ambitioner än just en motionsform bland andra och just frisk luft samtidigt. Och snäppet mer effektivt än stavgång. Springandet är bara en så lätt form av motion som man kan utföra var som helst.
24.08.14 22:11
Jag tog min första "spring"tur i går efter 2 års paus. Glad att höra att jag inte är den enda som kör mommofart! Mina länkar följer med andra ord "sakta men säkert" metoden och tills vidare korta sträckor så att jag inte genast blir avskräckt. :) Men bra tips är alltid välkomna!
Madicken23.08.14 kl. 11:24
Just precis sakta men säkert! Bra att andra också kör med den stilen. Märker direkt om jag ökar farten så glömmer jag koncentrera mig på min ryhti och allt vad det innebär och det börjar lite småila i ryggen. Så bättre sakta i så fall, tänker jag.
24.08.14 22:13
Jag brukar springa just 5-6km på mina vakiorundor. Ibland när jag har lust, tid och ork blir det en lägnre på typ 8-10km. Men just nu räcker nog inte kunton till längre än max 6km! Och det går långsamt här också. Jag har förstått att man skall springa lågintensivt om man vill på upp uthållighet men intervaller om man vill bränna fett och få upp farten. Själv springer jag nog bara helt enligt hur det känns och hur jag orkar. Det roliga med att springa är ju det att man ganska snabbt märker att man blir snabbare och orkar mer! Att springa med sällskap är också härligt. När vi bodde på Drumsö hade jag massor med lenkkisällskap. Här i Esboviken är det lite sämre med den saken..
Hanna23.08.14 kl. 22:31
Jag tror nog också jag ska köra med just fiilisen, det får absolut inte bli med blodsmak i munnen, då tröttnar jag snabbt. Synd att vi bor såpass långt ifrån varann ändå att vi inte kan göra varann sällskap. Dessutom springer jag alltid så sent på kvällen att det är lite svårt att få sällskap den tiden...
24.08.14 22:15
Jee! Tycker du har super inställning när du säger att du springer på fiilis. Det är ju roligt att springa och man ska göra saker man tycker är roliga på sin fritid! (hihi HC-löpare!)
Lisa26.08.14 kl. 19:11

Fd Stadin flicka, nuförtiden DJ Esbobo.
Tvåspråkig, sångglad, språkintresserad musikdiggare som bor i Esbo med man (Pandan) och barn (Bouncy).
Försöker lära sig spela ukulele och har en svaghet för Eurovisioner.

Arbetssökande, goda tips tages gärna emot!

catten.ratata(a)gmail.com

Gilla Catten på Facebook


Martti (2010-2014), som under fyra år var en kär familjemedlem.


Min andra blogg: Oravahuone

iLike:

 

Follow on Bloglovin